Stiati ca…volanul de Formula 1 are intre 35 si 55 de butoane?

0
2498
Volan F1

Stiati ca…volanul de Formula 1 are intre 35 si 55 de butoane si comutatoare?

Volanul modern de Formula 1 este cel mai uimitor facut vreodata. Oricum, este centrul nervos al masinii.

Este realizat din fibra de carbon, extrem de usor. La dezvoltarea lui lucreaza companii uriase, precum Intel, Hewlett Packard sau Samsung. Valoarea unui astfel de volan dintr-un monopost de Formula 1 poate ajunge chiar si la pretul unui Bugatti Veyron, 100 de mii de dolari.

Iata ce fac cele mai importante butoane de pe volanul unei masini de Formula 1:

Volan Formula 1

1. Buton Galben N: trece de la neutru de la viteza intai sau a doua.

2. Comutator Rotativ BRKBAL (echilibru frană): reglează echilibrul de frană fata si spate.

3. Butoanele albastru si orange S1/S2: butoane programabile pentru diverse functii.

4. Butoanele albe -10/+1: permit navigarea facila prin meniurile displayului.

5. Comutatorul rotativ Entry: ii permite pilotului sa faca reglaje asupra vitezei cu care intra in viraje, modificand setarea diferentialului.

6. Butonul portocaliu şi cel verde BRK-/BRK+: schimba echilibrul de frana intre o pozitie programata si pozitia rotativă BRKBAL curenta.

7. Comutatorul rotativ IGN – ignition (contact): Controlează contactul.

8. Comutatoarele BBal-/BBal+: sunt folosite la realizarea unor reglaje fine in balansul franelor.

9. Butonul alb ACK (confirmare): Confirma modificarile sistemului.

10. Comutatorul rotativ PREL (preload): regleaza limitele de cuplu in diferential.

11. Butonul rosu de ulei: transferă uleiul din rezervorul auxiliar in rezervorul principal.

12. Butonul negru BP (punct de prindere): activeaza procedura de detectare a punctului de prindere al ambreiajului.

13. Comutatorul rotativ TIRE de anvelope: spune sistemului ECU si altor sisteme ce tip de anvelope foloseste masina.

14. Padela pentru ambreiaj

15. Butonul negru OT (overtaking): activeaza o setare speciala pre-configurata pentru a realiza o depasire sau a bloca o depasire.

16. Comutatorul rotativ Fuel: controleaza nivelul ratei de consum al carburantului.

17. Comutatorul rotativ de pedală (Pedal): schimba nivelul la care pedala de acceleratie raspunde.

18. Padela pentru ambreiaj

19. Martor vizual pentru transmisie radio

20. Comutatorul rotativ SOC: controleaza starea de incarcare a sistemului de stocare a energiei ERS, indiferent daca sistemul genereaza sau consuma energie.

21. Butonul rosu PL (pit lane): activeaza limitarea de viteza pentru zona standurilor (100 km/h).

22. Butonul negru Box: confirma intentia pilotului de a se opri la boxe pentru o oprire neprogramata.

23. Butonul DRS (drag reduction system): activeaza eleronul spate in zona DRS a circuitului.

Butonul negru R din dreapta: activeaza transmisia radio.
Butonul central cu multe functii MFRS (multi-function rotary swich): le permite pilotului si inginerilor sa controleze mai multe sisteme ce nu au nevoie de butoane dedicate. Sunt incluse aici modurile de functionare a motorului (PERF), limitatorul de turatie (ENG), raportul aer/carburant (MIX), turbina (TURBO), diferentialul in iesirea din viraje (VISCO), recuperarea limitelor MGU-K (BRK), limitarea presiunii turbo MGU-K (BOOST), optiunile bordului (DASH), pilotul automat (CC), tipul schimbarii treptelor de viteza (SHIFT) si reglajul cuplarii ambreiajului (CLU).

Ecranul LCD de pe volan se numeste PCU-8D, e realizat de McLaren Electronics, are o diagonala de 4.3 inch si o rezolutie de 480 x 272 pixeli. Pe acest ecran pot aparea 100 de pagini diferite de informatie si date, de la turatia motorului si temperatura uleiului, pana la timpul ultimei ture, cate ture de circuit au mai ramas, uzura pneurilor, cata benzina mai e in rezervor si asa mai departe. Plus mesajele primite de la boxe, in care pilotul este atentionat pentru diverse actiuni. Volanul este configurat de catre sofer, impreuna cu inginerii, inainte de cursa.

 

 

NO COMMENTS

LEAVE A REPLY